Scroll to the next section

Tipy pro každodenní život 

>>DIABETES A TĚHOTENSTVÍ
>>PÉČE O BLÍZKÉ

Tipy pro každodenní život

Nakupování potravin
Nakupování potravin Vám poskytuje velkou škálu výběru potravin pro efektivní zvládání diabetu. Následující tipy pro nakupování je užitečné mít na paměti, když vybíráte položky z každé ze 6 skupin potravin.

Skupina zahrnující chleba, cereálie, rýži a těstoviny

  • Celozrnné suroviny obsahují více vlákniny a jsou proto dobrou volbou.
  • Celozrnné chleby jsou přirozeně nízkotučné a jsou dobrým zdrojem komplexních sacharidů.
  • Vdolky (muffiny) a sladké rohlíky neobsahující tuk jsou dobrou volbou nízkotučného a netučného pečiva, ale mohou obsahovat hodně sacharidů.
  • Těstoviny jsou dostupné v mnoha příchutích, jsou přirozeně nízkotučné a bez sodíku a jsou vhodným zdrojem sacharidů.
  • Cereálie obohacené o vitamíny a minerály s vysokým obsahem vlákniny a nízkým obsahem tuku jsou nejlepší volbou; vyhněte se cereáliím, které obsahují z více než poloviny sacharidy, zejména cukr.
  • Müsli tyčinky jsou rychlé a snadné řešení. Většina z nich obsahuje ovoce a obsahují 30 gramů sacharidů v jedné tyčince; k dispozici jsou i nízkotučné tyčinky, které pomáhájí ušetřit kalorie.
  • Směsi na výrobu palačinek jsou dostupné i v nízkotučných verzích; běžné verze často chutnají velmi dobře i s menším množstvím oleje a s vejcem nahrazeným vaječným bílkem.
  • Mražené pizzy se v závislosti na značce liší v obsahu tuků a sacharidů. Pro vyváženější stravu zvažte přidání salátu k pizze.
  • Snadno dostupné jsou nízkotučné mražené vafle, palačinky a sendviče.
  • Snadno dostupné jsou nízkotučné chipsy, preclíky a sušenky a většina z nich je skutečně chutná. Častým problémem u těchto drobných pochutin je, že je konzumujeme v nadměrném množství. Pokud se díváte na označení potravin, zkontrolujte velikost porce a rozhodněte, zda je možné se omezit na toto množství.
  • Preclíky, slané krekry, obyčejný popcorn a máslové krekry jsou vhodnou volbou nízkotučných drobných pochutin.

Skupina ovoce a skupina zeleniny

  • Tyto dvě skupiny potravin jsou obecně nízkokalorické a nízkotučné.
  • Pro jejich vitamíny a minerály je nejlepší koupit je čerstvé.
  • Mají přirozeně nízký obsah sodíku, tuku a pokud je jíte se slupkou a jádry, obsahují hodně vlákniny.
  • Konzervovaná zelenina běžně obsahuje vysoké množství sodíku.
  • Konzervované fazole a hrášek jsou výborným zdrojem rozpustné vlákniny.
  • Fazole přidané do různých jídel slouží jako alternativní zdroj bílkovin a nevyžadují žádnou velkou přípravu.
  • Vybírejte mraženou balenou zeleninu bez omáček nebo másla, abyste ušetřili kalorie pocházející z tuku.
  • Konzervované ovoce ve šťávě bude obsahovat vyšší množství jednoduchých sacharidů.
  • Pokud vybíráte ovocné džusy, hledejte z důvodu snížení obsahu sacharidů 100% džusy bez přidaného cukru.
  • Džusy obsahují více sacharidů z cukru.

Skupina zahrnující maso a masové náhražky

  • Vyhledávejte k obědu masa, která obsahují 3 gramy tuku nebo méně na 30g porce.
  • Maso ořezané ze žeber obvykle obsahuje více tuku.
  • Plecko, kýta, panenka, zadní hovězí a části nohou obvykle obsahují méně tuku; vyhledávejte ty, které jsou méně prorostlé.
  • Mleté maso je dostupné se sníženým obsahem tuku.
  • Mleté krůtí maso nemusí být se sníženým obsahem tuku, jelikož tuk může být přidán v průběhu zpracování.
  • Jsou dostupné speciální kusy drůbeže, které nevyžadují velkou přípravu.
  • Vyhledávejte mořské plody balené ve vodě a maso konzervované bez oleje.
  • Arašídová másla se můžou lišit v celkovém množství obsaženého tuku a nasycených tuků.
  • Mnoho předem připravených potravin nabízí nízkotučné produkty, ze kterých se snadno a rychle připraví jídla. Většina nízkokalorických mražených večeří poskytuje vedle informací o nutriční hodnotě potravin také informace o dietnější obměně. V závislosti na tom, jaké máte stanovené množství kalorií, budete muset k některým z těchto jídel přidat salát, chléb nebo ovoce, aby bylo množství kalorií kompletní. Nezapomeňte zkontrolovat u mražených/připravených jídel obsah sodíku, protože ho mohou obsahovat ve vysokém množství.
  • Mražená masa mohou být obalovaná a mít vyšší obsah tuku. Na etiketě označující složení potravin zkontrolujte množství obsažených sacharidů a tuků (v gramech).
  • Snídaňové sendviče obsahující maso, jako jsou párky a slanina, obsahují vysoké množství tuku.
  • Ořechy a semínka jsou vhodným zdrojem proteinů, vitamínu B a vitamínu E, ale obsahují vysoké množství kalorií pocházejících z tuku.
  • Vaječný žloutek obsahuje cholesterol. Vaječné náhražky jsou produkty z vaječného bílku, kde je odstraněn žloutek a cholesterol a tím jsou vhodnou alternativou celých vajec.

Skupina zahrnující mléko, jogurty a sýry

  • Je doporučováno nízkotučné mléko, protože obsahuje méně tuku a cholesterolu než 2% mléko a plnotučné mléko, které obsahuje 4% tuku.
  • Vybírejte nízkotučné jogurty. Ovocné jogurty vyráběné s Nutrasweet® (úmělými sladidly) budou mít nižší obsah sacharidů.
  • Nízkotučné sýry, 2% nebo částečně odtučněné sýry, jako jsou cottage sýr, ricotta, mozzarella nebo parmazán, jsou vhodnou volbou.

Skupina zahrnující tuky, oleje a sladkosti

  • Vaječný žloutek obsahuje cholesterol.
  • Poohlédněte se po nízkotučných polévkách s malým obsahem sodíku a dělejte si krémové polévky z vody, odtučněného mléka nebo nízkotučného jogurtu, abyste snížili obsah tuku.
  • Přestaňte přidávat margarín při vaření, abyste snížili kalorie z tuku. Například běžné balení těstovin nabádají k tomu, abyste před vsypáním nudlí do vařící vody přidali margarín. Pokud margarín nepřidáte, snížíte tím množství tuku až o 30 gramů, aniž by došlo ke ztrátě chuti.
  • Bylinky a koření přidají nízkotučným jídlům na rozmanitosti a chuti.
  • Tekutý kukuřičný olej a měkký margarín ve vaničce obsahují méně nasycených tuků než margaríny pevné nebo balené v kostce.
  • Vhodnou volbou jsou oleje, které mají vysoký obsah mononasycených tuků, jako řepkový a olivový olej.
  • Pokrmový tuk obsahuje vysoké množství nasycených tuků a s největší pravěpodobností Vám zvedne hladinu cholesterolu.
  • Běžné, lehké a nízkotučné salátové dresinky jsou k dostání ve spoustě variant. Pro většinu je rozhodujícím faktorem chuť. Co do obsahu tuku budou mít běžné varianty vyšší obsah tuku, dále pak následují light varianty a nakonec varianty bez tuku. Většina dresinků bez tuku má přidané sacharidy, a jestli bude nebo nebude potřeba počítat kalorie, záleží na tom, jaké množství dresinku použijete. Sledujte velikost porce salátových dresinků!
  • Jedna polévková lžíce cukru obsahuje 15 g sacharidů.
  • U většiny potravin neznamená, že když jsou bez cukru, že jsou bez sacharidů. U všech produktů neobsahujících cukr byste měli kontrolovat na etiketě obsah sacharidů.
  • Sirupy jsou k dispozici ochucené, běžné, light a bez cukru; všechny varianty by se při snídani měly počítat jako část přijímaných sacharidů. Na etiketě zkontrolujte velikost porce a gramy.
  • Náhražky cukru jsou otázkou chuti; je těžké jimi cukr nahradit, protože mají jiné vlastnosti.
  • Želatiny jsou dostupné v obou variantách, jak bez cukru, tak bez sacharidů.
  • Běžné dezerty mohou být součástí předepsané stravy diabetiků, pouze pokud jsou počítány jako sacharidová složka jídla! Obecně se věří v to, že jednoduchý cukr zvyšuje hladinu krevního cukru rychleji než jiné sacharidy, ale výzkumy ukázaly, že to není pravda. Osah tuku se bude měnit v závislosti na typu dezertu.

Nízkotučné dezerty a dezerty bez cukru, jako koláče, sušenky a bonbóny slazené fruktózou, Vám nenabízí žádný skutečný přínos proti běžným dezertům. Běžné dezerty mohou být zařazeny do Vašeho jídelníčku, ale je u nich kritická velikost porce. Předtím, než koupíte nízkotučné dezerty nebo dezerty bez cukru, si pečlivě přečtěte potravinovou etiketu. Nízkotučné produkty mohou obsahovat cukr nebo mohou mít vysoký obsah sodíku. Produkty bez cukru mohou obsahovat vysoké množství tuku. Kromě toho může být v těchto produktech velké množství umělých sladidel, což může způsobit zažívací potíže.

>>DIABETES A TĚHOTENSTVÍ

Diabetes a těhotenství
Přestože diabetes komplikuje těhotenství, ujišťujeme Vás, že pokud jste žena s diabetem, můžete mít zdravé dítě a v průběhu těhotenství zůstat zdravá - ale bude to vyžadovat plánování a týmovou práci. Ženy, které již trpí diabetem, by se měly předem poradit se svým zdravotnickým týmem a přijmout před, během a po těhotenství speciální opatření. Ostatní ženy mohou mít těhotenský diabetes diagnostikovaný v průběhu těhotenství a měly by rovněž přijmout speciální opatření v průběhu těhotenství. K úlevě od některých otázek a starostí Vám poskytujeme užitečné informace, viz níže.

Těhotenství
Pokud trpíte diabetem a plánujete otěhotnět, nebo jste již těhotná, udržování Vaší hladiny krevní glukózy (cukru) ve stanoveném rozmezí je důležitější než cokoli jiného. Před, během a po těhotenství budete muset často kontrolovat svou hladinu krevního cukru a vést si záznamy o výsledcích. Požádejte svůj zdravotnický tým, aby Vám v průběhu těhotenství pomohl najít výživový a cvičební plán, který bude udržovat hladinu Vašeho inzulinu v rovnováze.

Pokud jste těhotná, může vysoká hladina krevní glukózy vést ke zvýšení porodní váhy dítěte a těžšímu porodu. Pro ochranu Vašeho dítěte je velmi důležité dostat hladinu glukózy pod kontrolu předtím než otěhotníte. Doporučuje se dostat hladinu krevní glukózy pod kontrolu 3 - 6 měsíců před otěhotněním.

Získání speciální láskyplné péče (TLC - Tender loving care)
Každá nastávající maminka potřebuje pomoc a to platí zejména pro nastávající matky trpící diabetem. To je také důvod k tomu, proč byste se v průběu těhotenství měla sejít se zdravotnickým týmem: Vaším doktorem, porodníkem, diabetologickou edukační sestrou a registrovanou dietní sestrou, s odborníky, kteří mají znalosti o diabetologické péči a mohou Vám pomoci během těhotenství. Pediatr (dětský lékař), neonatolog (lékař novorozenců) nebo endokrinolog mohou po porodu léčit Vaše dítě.

Změny, které během těhotenství nastanou ve Vašem těle, budou ovlivňovat hladinu krevní glukózy a proto  je důležité, abyste si doma prováděla časté kontroly. Udržování vašeho diabetu pod kontrolou možná bude znamenat víc práce než obvykle, ale ochrání jak Vás tak i Vaše dítě. Váš zdravotnický tým Vám bude radit, abyste během těhotenství změnila svůj inzulinový program, léky, dietní plán a cvičební program. Je důležité naslouchat svému vlastnímu tělu a mluvit s Vaším týmem o tom, jak se cítíte.

Během porodu budete oba, Vy i Vaše dítě, potřebovat zvláštní péči a Váš zdravotnický tým s Vámi bude pracovat tak, aby udržel hladinu krevní glukózy pod kontrolou. Ačkoli se během těhotenství Vaše potřeba inzulinu zvýší, během porodu dojde k jejímu poklesu. Čtení knih o porodu a navštevování kurzů je vhodným způsobem, jak sebe a svého partnera připravit na to, co se bude během porodu odehrávat.

Mateřství
Zotavování se z těhotenství a porodu může ztížit kontrolu hladiny krevní glukózy takže i když budete mít plné ruce práce s nově narozeným dítětem, je také důležité pečovat o sebe. Nepřestaňte monitorovat svoji hladinu krevní glukózy a držet se zdravé stravy a cvičebních zvyků, které Vám pomohou stabilizovat hladinu krevní glukózy.

>>PÉČE O BLÍZKÉ

Pro rodiče a ošetřovatele
Péče o dítě nebo o blízké s diabetem je často náročná a vyčerpávající. Abychom Vám pomohli poskytnou co nejlepší péči, zahrnuje tato sekce užitečné informace týkající se péče o blízké s diabetem.

Péče o děti
Můžete mít pocit, že se Váš rodinný život obrátil vzhůru nohama, když byla Vašemu dítěti stanovena diagnóza diabetu. Je tu hodně toho co je potřeba se naučit a nejlepší způsob, jak to zvládnout, je spolupracovat. Mluvte se svým dítětem a rodinou o tom, co je diabetes a jak nejlépe zařadit změny do rodinné rutiny.

Je důležité sobě a svému dítěti připomenout, že diabetes není ničí chyba. Diabetes není způsoben nadměrnou konzumací cukru. To je starý mýtus. A ačkoli vědci vědí, že geny hrají u diabetu velkou roli, omenocní často diabetem lidé, kteří nemají žádný výskyt diabetu v rodokmenu.

Když budete mluvit se zdravotnickými pracovníky o péči o dítě s diabetem a zvládání diabetu Vašeho dítěte, určitě se zeptáte na mnoho otázek. Poskytujeme Vám velké množství informací a zdrojů, viz. níže.

Péče o náctileté
Váš teenager sice dospívá, ale je to stále ještě dítě. Vy tu chcete být pro Vaše dospívající dítě stejně tak, jak jste byli vždy dříve. I přesto, že Váš syn nebo dcera jsou nezávislí, stále Vás potřebují!

Být teenagerem a čelit velkým krokům, jako je učit se řídit nebo jít poprvé na rande, může být ještě těžší, když máte diabetes. Pro Vás, jako pro rodiče dospívajícího s diabetem, znamená provést ho dospíváním a být stále informován. Je důležité spolupracovat se zdravotnickými profesionály dospívajícího a se školou tak, abyste mu pomohli zůstat zdravý.

Hormony a choulostivá rozhodnutí
Hormonální změny, kterým dospívající během dospívání čelí, mohou ovlivnit jejich inzulin a ztížit udržení hladiny krevního cukru pod kontrolou. Teenageři s diabetem by si měli pečlivě vést záznamy o své hladině krevního cukru a tak mohou spolupracovat s Vámi a zdravotnickým týmem a provádět změny režimu diabetu spojené s růstem a proměnou.

Péče o dospělé
Jak naši blízcí s diabetem stárnou, jsou požadavky spojené s diabetem- od dodržování diety a cvičení k monitorování hladiny krevní glukózy a setkávání se se zdravotními profesionály- stále náročnější. Starší lidé mohou trpět také dalšími zdravotními problémy a komplikacemi, které jim to mohou ještě více stěžovat.

To je také důvod, proč mnozí dospělí potřebují od svých blízkých trochu pomoci. A pokud jste ošetřovatel manžela, rodiče nebo starších příbuzných, plníte důležitou roli - pomáhat Vašemu milovanému zůstat zdravý.

Zachování nezávislosti
Je důležité, abyste jako ošetřovatel dospělých byl opatrný k jejich pocitu soběstačnosti. Až bude potřeba poskytnout jim péči, neřiďte jejich život, ale buďte jejich partner, sdílejte s nimi odpovědnost za jejich zdraví. Vaši blízcí by měli být stále informovaní, zapojení a co nejvíce soběstační, což oběma stranám pomůže zůstat aktivní a cítit se šťastní.